onsdag, december 16, 2009

Krama träd

Det finns något i mitt liv som skaver. Och tär. Något privat som jag inte är redo att berätta om här. Inte nu. Ja, egentligen berättar jag inte om det någonstans alls. Jag har inga ord för det än, vet inte vilka känslor och tankar som är de rätta. Det är ingen katastrof, det ordnar sig, men det är tufft just nu.
Och det gör att det blir ganska ensamt i mig just nu. Och det är svårt att tanka energi.

Men så ringer studievännen K:s ord i mina öron. De om när hennes son låg för döden och hon inte visste var hon skulle hämta kraft ifrån. Men så fanns träden där, i skogen utanför det stora sjukhuset. Så där promenerade hon, flera gånger per dag, och hämtade styrka från löv och rötter, stammar och mossa.

Och det finns ett särskilt träd i min skog. Det är landets tredje största ek. Det står där, i all sin prakt, strax intill en åker. Det är dit jag går. Och lägger kinden mot den sträva barken. Mina armar når inte om den, men jag sträcker dem runt så gott det går. Och så står jag bara där, mellan rötterna i marken och vidden ovanför trädkronan.

Och det hjälper.

Signe har sitt egna träd hon också. Det är en gran på väg till dagis. Den går hon fram och kramar ibland och säger "det är skönt att krama träd mamma, man blir glad av det".

(illustration från Isa Form)

17 kommentarer:

  1. Naturen kan ge mer kraft än man tror – härligt att du hittar den.

    Styrkekramar, oavsett vad det gäller.

    SvaraRadera
  2. Åh, va fint skrivet! En period när jag hade det extra tufft som småbarnsmamma gick jag rakt ut i skogen en gång och bara storgrät mot ett träd. Det gav mig något som jag inte kunde sätta ord på. Tankar och energi till dig!

    SvaraRadera
  3. Hihihi.. nästan som hämtat ur min bok där huvudpersonen just får lära känna trädet och kraften, hjälpen de kan ge oss.
    Många är det som känner det men som inte föstår riktigt vad den kommer från!!

    Hur som helst
    sug i dig kraft och styrka och när du är redo är jag säker på att du även får stöd och kraft från männskliga källor.
    Kram och tack för dagens inlägg

    SvaraRadera
  4. Vad fint du skriver. Förra våren jobbade jag alldeles för mycket & var stressad. Då gick jag i skogen med min hund & stannade & kramade en tall, det kändes helt naturligt. Som ett sätt att hämta kraft! Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig!

    SvaraRadera
  5. Fortsätt krama du. Tids nog kommer friden tillbaka till dej. Vad det än är. Kram!

    SvaraRadera
  6. Härligt att du hittat något som ger dig kraft. För kraft och energi behöver man.
    Hoppas du får en stillsam och underbar jul att hämta mer kraft ifrån!

    kram

    SvaraRadera
  7. Vad som än hjälper. Kram

    SvaraRadera
  8. kära du. det smärtar att läsa dina ord. jobbigt att du har det jobbigt. vill ta bort det.men det är ju svårt.
    Hoppas trädet hjälper dig. träd är bra. träd är trygga och starka. med rötterna i jorden.
    ta hand om dig.
    stor stor varm nyeldadbrasasom knäpperochsusar-kram till dig. Energi!

    SvaraRadera
  9. Träd är läkande terapi..krama så mycket du kan...hoppas att det ljusnar för dig..förstår din känsla för jag känner ofta så nuförtiden i mitt svåra likadant...stor stor kram

    SvaraRadera
  10. Ljus och värme! Kram Sanna

    SvaraRadera
  11. Anna - jag har i många år tyckt att det varit ganska flummigt att krama träd. Egentligen vet jag inte varför, för jag har alltid gillat naturen och nu känns det så naturligt och självklart att det är där jag kan hitta styrka och kraft.

    Annika - jag vet, det är svårt att sätta ord på den där underliga känslan när man står så nära ett träd, men det är maffigt. Härligt att du också fått kraft därigenom

    Fokus mot framtiden - ska bli spännande att läsa boken! Och ja, jag får stöd och kraft från människor också. Kram till dig

    Ulrika - härligt för dig. Och härligt för tallen :)

    Nina - och idag kom det choklad med posten...bara en sån sak gör att jag känner mig starkare. Tack söta du!

    C - tack snälla du! Och kolla din mejl, jag har skickat en inbjudan till dig

    Kajsa - eller hur? Krama träd är ju inte något som alla gillar, men jag söker där jag kan hitta :)

    Fröken blund - och du eldar ju upp träden :(
    Skoja bara! Jag hör den där härliga brasan ända hit. Kram på dig!

    Toril - hoppas det finns sköna, stabila och trygga träd för dig också. Det behöver du!

    Sanna - tack snälla du!

    SvaraRadera
  12. annika tack, tack för att du läser mig! :)

    SvaraRadera
  13. och så postar jag såklart rätt kommentar i fel blogg... det här menar jag ju: så spännande med sorgekursen! jag är också peppad att bli certifierad genom dom, men jag behöver lära mig att bearbeta mina sorger så mycket innan jag vågar hjälpa andra.. :)

    SvaraRadera
  14. Hoppas att du tar dig igenom det svåra och jobbiga. Om det hjälper dig att krama träd då ska du fortsätta med det, och vara glad över att du har någonstans att samla kraft ifrån. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Hoppas att julen blir bra och att allt löser sig. Det är genom svårigheter vi utvecklas som människor. Hoppas du framöver kan se att det kommit något gott ut ur denna situation, oavsett vad den handlar om.

    Ha en trevlig helg

    SvaraRadera
  15. Sakomsolen - rätt kommentar i fel blogg är ju okej det också :)
    Och vi får väl se till att gå samma kurs, så kan vi kanske bearbeta våra sorger tillsammans. Till hösten kanske jag anmäler mig.

    Mammaxtre - och vem bedömer vad som är dåligt tänker jag då? Bara en reflektion sådär. Och gott ur situationen kommer det, det är jag övertygad om. KRAM och tack för kommentar

    SvaraRadera
  16. Hej bloggvännen, endast du själv bedömer vad som är dåligt. Ibland vet man inte vad som är dåligt förrän det står klart för en. Men å andra sidan har man prövat sig fram för att finna rätt beslut/väg. Vägarna kan bli aningens krogiga ibland. Ibland jobbigt långa. Men i sinom tid..

    En trevlig helg önskar jag dig.

    SvaraRadera
  17. Mammaxtre - ja så är det ju, att det är jag själv som bedömer det. Tack för ännu en kommentar.
    Och en trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera

Tack för just din tanke, den är viktig!