tisdag, augusti 14, 2012

Yin- och restorativeutbildning - dag 2

Det händer mycket när man yogar. Mentalt, fysiskt och emotionellt.
Det är lätt, tungt, vackert, tufft, enkelt, ledsamt, sprudlande och.. typ allt på en och samma gång.

Vissa dagar är det alldeles tyst i mig. Andra dagar fullkomligt bubblar det i och omkring mig.

Yinyogan går lite extra på djupet. Jag påverkas alltid av den, på ett eller annat sätt.
Idag är jag tung. Och lite sorgsen.
Vi jobbade med njurarna igår. De lagrar rädsla. Idag handlade det om levern. Den lagrar ilska.

Yinyogan utgår bland annat från den kinesiska medicinen i vilken man pratar en om chi, vår livskraft, och att den flyter genom vår kropp i olika energikanaler, meridianer. Dessa meridianer går genom cellvävnad, ben och organ. När energin kan flöda fritt mår vi bra. När energin stagnerar någonstans uppstår obalans. Den obalansen kan yogan många gånger hjälpa oss att rätta till. Och särskilt yinyogan då den hjälper kroppen att komma åt dessa olika meridianer med hjälp av rörelser som är långsamma och som man stannar länge i (allt ifrån 2-5 minuter och ibland längre än så. I ashtangayogan stannar man bara fem andetag innan man går vidare med nästa asana). Rörelsen, stillheten och tiden gör att blockeringar i olika organ kan lösas upp.

Jag vet egentligen inte v a d jag löst upp eller exakt v a d som hänt, men jag känner tydligt att jag är påverkad, både fysiskt, mentalt och väldigt mycket emotionellt.

Under min yogaretreat var det enklare att bearbeta och gå undan. Nu åker jag hem till man och barn efter dagens slut och kontrasterna blir ibland så stora att jag inte vet hur jag ska hantera dem. Men jag vet att det också är en del av resan, att integrera.

2 kommentarer:

  1. Tuffa sakar båda två, ilskan och sorgen. Men så nödvändiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, två viktiga ingredienser i livet. Och också upphov till otroligt mycket styrka och energi, om känslorna kan flöda fritt.

      Radera

Tack för just din tanke, den är viktig!